گردان امام علی (ع)

مقامات صهیونیستی: قطع صادرات گاز؛ ضربه بزرگ مصر به اسرائیل * + سند

 لغو قرارداد گازی مصر با رژیم صهیونیستی شوک بزرگی را به رژیم اسرائیل وارد کرد تا جایی که مقامات صهیونیستی را به سمت تهدید به اشغال صحرای سینا و گدایی از واشنگتن سوق داد.

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، شبکه الجزیره (AlJazeera) دوشنبه چهارم اردیبهشت (April 23) به بازتاب واکنش مقامات اسرائیلی پس از اعلام خبر لغو قرارداد گازی مصر با رژیم صهیونیستی پرداخت.
این خبر شوک بزرگی را به رژیم اسرائیل وارد کرد تا جایی که مقامات صهیونیست را به سمت تهدید به اشغال صحرای سینا و گدایی از واشنگتن سوق داد.
شبکه الجزیره در این باره نوشت: "آویگدور لیبرمن" وزیر امور خارجه در گفتگو با رادیو رژیم صهیونیستی گفت: «لغو یکجانبه قرارداد گازی مصر را نمی توان به فال نیک گرفت و این خبر؛ خبر خوبی نبود چرا که توافقنامه گازی قاهره و تل آویو یک توافقنامه تجاری مهم بود که بیانگر روابط حسنه و با ثبات دو طرف است.»
وی افزود: «اسرائیل به حفظ معاهده صلح با مصر اهتمام می ورزد و این مسئله به نفع مصر نیز می باشد. اسرائیل همچنین تلاش می کند از مقامات مصر در مبارزه با تروریسم در صحرای سینا حمایت کند و آمادگی دارد در این زمینه اقداماتی را در راستای جلب اعتماد طرف مصری اتخاذ کند.»
لیبرمن همچنین درباره رویدادهای سیاسی و داخلی مصر نیز گفت: «اسرائیل دائما و به دقت تحولات قاهره را پیگیری می کند.»
اظهارات وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در حالی مطرح می شود که خبر لغو قرارداد گازی مصر با رژیم صهیونیستی شوک بزرگی را به مقامات صهیونیست وارد کرد تا جایی که برخی مسئولان نظامی این رژیم مصر را به اشغال صحرای سینا در صورت ادامه اقدامات ضد اسرائیلی این کشور تهدید کردند.
"بنیامین بن یعازر" یکی از نمایندگان کنیست (پارلمان رژیم صهیونیستی) که از دوستان دیکتاتور سابق مصر به شمار می رفت در این رابطه گفت: «لغو توافقنامه گاز با اسرائیل اشاره جدیدی به احتمال آغاز درگیری میان دو طرف است.»
وی ابراز امیدواری کرد که دولت جدید مصر پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در لغو قرارداد گازی تجدیدنظر کند. 
"بن یعازر" در عین حال در توجیه اقدام اخیر مصر ادعا کرد که لغو قرارداد گازی ناشی از تیرگی روابط میان قاهره و تل آویو نیست، بلکه ناشی از یک نزاع تجاری میان شرکت های تجاری است.
"شائول موفاز" رئیس حزب کادیما نیز اقدام اخیر مصر را غیرمنتظره و نقض آشکار توافقنامه صلح توصیف کرد که به زعم وی در چنین شرایطی آمریکا باید به عنوان ضامن توافقنامه کمپ دیوید فورا وارد عمل شود.
"یووال اشتاینیتس" وزیر دارایی رژیم صهیونیستی نیز لغو قرارداد گازی مصر را تصمیمی یکجانبه از لحاظ سیاسی و اقتصادی توصیف کرد.
در این میان برخی از مقامات صهیونیست به ویژه شخصیت های نظامی لحن تهدید به خود گرفتند. "بنی گانتس" رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در این رابطه تهدید کرد: «در صورتی که مصر پس از سال ها دوستی و صلح به کشوری دشمن تبدیل شود نظامیان ارتش اسرائیل آماده مقابله با هرگونه تهدیدی خواهند بود.»
"میخائیل بن اری" یکی از اعضای کنیست نیز ضمن انتقاد شدید از مصر گفت: «اکنون زمان آن فرا رسیده که توافقنامه صلح با مصر را به طور یکجانبه نقض کنیم و سفیر اسرائیل از قاهره فراخوانده شود.»
وی در ادامه سخنان تحریک آمیز خود افزود: «ارتش اسرائیل باید صحرای سینا را اشغال کند و با مصر به عنوان یک دولت تروریست و نه کشوری که دارای حاکمیت سیاسی است تعامل داشته باشد.»
هر چند مقامات رژیم صهیونیستی علی رغم ناخرسندی از اقدام اخیر مصر سعی دارند آن را بی اهمیت جلوه دهند، اما با نگاهی به تحولات اخیر مصر پس از سقوط رژیم حسنی مبارک همچون اشغال سفارت تل آویو در قاهره، انفجار پیاپی در خط لوله صادرات گاز مصر به رژیم صهیونیستی و حاکمیت اسلامگرایان بر پارلمان مصر می توان دریافت که توافقنامه صلح "کمپ دیوید" در معرض خطر جدی قرار دارد.
با توجه به افزایش احساسات ضد اسرائیلی مردم مصر طی یک سال گذشته، انتخابات ریاست جمهوری مصر طی یک ماه آتی آینده صلح کمپ دیوید را رقم خواهد زد انتخاباتی که صهیونیست ها به شدت از آن واهمه دارند چرا که شانس ریاست جمهوری نامزد اخوان المسلمین مصر و دیگر گروه های اسلامگرا در انتخابات این کشور بیش از دیگر احزاب است.
در همین باره روزنامه الاهرام امروز نوشت: «روزنامه های اسرائیلی به خبر لغو صدور گاز مصر به اسرائیل واکنش نشان دادند در این باره روزنامه "یدیعوت آحارنوت" نوشت که قطع صادرات گاز مصر به اسرائیل آثار منفی بر اقتصاد این رژیم می‌گذارد و باعث افزایش بهای برق و بسیاری از حامل‌های انرژی مرتبط با گاز می‌شود.
روزنامه "معاریو" نیز نوشت که چنین تصمیمی ضربه بزرگی به اسرائیل است.
معاریو قطع صادرات گاز مصر به اسرائیل را نخستین ثمره پیروزی گروه اخوان المسلمین و حزب "آزادی و عدالت" در انتخابات پارلمانی دانست، زیرا این حزب بار‌ها تاکید کرده است که صادرات گاز به اسرائیل را قطع می‌کند و بالاخره این کار را نیز کرد.
این روزنامه اسرائیلی تاکید کرد که این تصمیم مصر نشان می‌دهد که اقدام‌های آینده قاهره در قبال اسرائیل، بد‌تر خواهد بود.
معاریو همچنین پیش‌بینی کرد که مصر بسیاری از همکاری‌های خود با اسرائیل را در آینده در نتیجه فشار اخوان المسلمین قطع می‌کند.
از طرف دیگر، "سیلوان شالوم" از مقام‌های بلندپایه رژیم‌صهیونیستی خواستار دخالت آمریکا در مساله قطع صادرات گاز به اسرائیل شد. به اعتقاد وی این تنها آمریکا است که می‌تواند مصری‌ها را برای تغییر در تصمیمشان قانع کند.





برچسب:,